Wczytuję dane...

Pięciolecie. Historia, statystyki, słów kilka

1 sierpnia 2011 roku, tą datę można przyjąć za początek pierwszych, poważnych przymiarek, których rezultatem było powstanie naszego Antykwariatu. Wówczas rozpoczęliśmy gromadzenie zasobów finansowych oraz organizowanie inwentarzu i zaplecza logistycznego. W początkowej fazie, zważywszy na trudności w pozyskiwaniu różnego rodzaju subwencji od instytucji publicznych, zmuszeni byliśmy zaaranżować placówkę w pomieszczeniu o wymiarach 3x4m, na drugim piętrze domu prywatnego. Z dala od wielkomiejskiej cywilizacji, świadomi braku większych możliwości na profesjonalną placówkę stacjonarną, finalnie ulokowaliśmy tam blisko 4000 płyt i dwa stanowiska pracy. Znaczna cześć kapitału początkowego pochodziła z wyprzedaży prywatnych zbiorów.

Oldskul.com.pl I siedziba    

Działalność zarejestrowaliśmy formalnie 8 marca 2012, skądinąd całkiem przypadkowo w Dzień Kobiet. Pierwszym naszym klientem był jednak przedstawiciel płci męskiej, a dokładnie Pan Sławomir z miejscowości Rydułtowy, który zafundował sobie płytę kompaktową zespołu Destiny's Child. Co ciekawe, statystyki naszej strony wskazują, że wśród ogółu przeglądających, ok. 55% stanowią mężczyźni, kobiety zaś ok. 45%. Nieźle, prawie parytet. Nieco inaczej jest już w przypadku zakupów i aktywności na naszych stronach w portalach społecznościowych, tam proporcje rozkładają się równorzędnie: ok. 80% mężczyźni i ok. 20% kobiety.
W przypadku płyt winylowych, pierwszym sprzedanym przez nas czarnym krążkiem była płyta Stanisława Grzesiuka, która znalazła swojego nabywcę hen, daleko wśród kanadyjskiej Polonii, w miejscowości Abbotsford. Co ważniejsze, w pięcioletniej historii udało nam się zrealizować zamówienia z wielu zakątków globu. Wśród wspomnianej Polonii były to przede wszystkim Wielka Brytania, Niemcy, Stany Zjednoczone i Irlandia. Nie zabrakło również zagranicznych kontrahentów z krajów takich, jak Czechy, Włochy, Francja, Szwecja, Ukraina, Rosja, Australia czy Brazylia. Ponadto udało nam się nawiązać współpracę z wieloma zagranicznymi dostawcami, m.in. z Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Holandii, Francji, Austrii, Włoch, Portugalii, Kanady i Japonii.
Najchętniej po oferowane przez nas produkty sięgały dotychczas osoby w grupie wiekowej 25-34 lata (36%). Aktywna jest również młodzież w wieku 18-24 (28%) oraz osoby w grupie 35-44 (18%). Nie brakuje również zainteresowania wśród młodzieży szkolnej 13-17 (9%) i osób starszych 45-54 (5%).


Na przytoczonym wcześniej drugim piętrze spędziliśmy dwa i pół roku. W czerwcu 2013 roku, rozpoczęliśmy prace nad adaptacją nowej przestrzeni użytkowej. Tym razem do dyspozycji mieliśmy 56,25m2 poddasza w stanie surowym i siłą rzeczy mogliśmy sobie pozwolić na nieco więcej inwencji i kreatywności. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń gdzie, anturaż pozwalałby nie tylko przesiadywać godzinami w poszukiwaniu różnego rodzaju płyt, lecz również miejsce gdzie, można swobodnie i komfortowo napić się kawy czy chociażby pogawędzić o najnowszych butach narciarskich Andre 3000. Udało się, prace sfinalizowaliśmy w lutym 2014r. Cała operacja pochłonęła niemały budżet i gdyby nie bezinteresowna i nieoceniona pomoc kilkudziesięciu znajomych, wszystko trwałaby znacznie dłużej. Ze względu na bliską odległość od poprzedniej siedziby, sama przeprowadzka nie okazała się nad wyraz trudnym przedsięwzięciem.


 
  

Konsekwentną ewolucję przechodził również nasz sklep internetowy. W kwietniu 2015 roku, uruchomiliśmy nową witrynę. Po ponad trzyletniej, całkiem udanej współpracy z firmą iStore, przenieśliśmy się na jeszcze bardziej funkcjonalną platformę Redcart, gdzie udało nam się poprawić prezentację produktów i upłynnić proces realizacji zamówień. Prace nad usprawnieniem serwisu trwają nadal. Mamy nadzieję, że kolejne efekty będziemy mogli zaprezentować jeszcze w tym roku.


        


Od zawsze przywiązywaliśmy szczególne znacznie do zróżnicowania oferty. Na pierwszym miejscu, naturalnie zawsze była muzyka, która niezmiennie stanowi ok. 90% asortymentu. Z czego ok. 65% to płyty kompaktowe i ok. 25% płyty winylowe. Obecnie tendencja zmienia się na korzyść winyli i wynosi ok. 35%. Kasety magnetofonowe pojawiły się w ofercie dopiero w 2015 roku i obejmują niecały procent dotychczasowej sprzedaży.

Najbardziej rozchwytywanymi i zarazem bazowymi gatunkami w naszej sekcie są odpowiednio Rap, Rock i Metal, które razem, regularnie stanowią ok. 50% oferty. Kolejne miejsca zajmują, niemniej dla nas ważne: Muzyka alternatywna, Jazz, Elektronika, Pop, Muzyka filmowa, Soul/Funk i Blues.
Pozostałe kategorie produktowe stanowią Filmy (4%), Książki i komiksy (3,7%) oraz Gry (2,3%)

Najczęściej wpisywanymi frazami w sklepowej wyszukiwarce okazują się być kolejno: dr dre, metallica, eazy e, 2pac, iron maiden, star wars, eminem, ice cube, pink floyd, nas.    
   

Do końca lipca 2016 roku sprzedaliśmy blisko 50000 produktów.  Najczęściej nabywaną płytą kompaktową był album Fugees ‎- The Score, winylową zaś krążek Fleetwood Mac - Rumours. Warto zaznaczyć, że słowo najczęściej, w tym przypadku nie oznacza najchętniej. Dostępność w Antykwariacie, gdzie zazwyczaj oferowane są płyty używane, należy intepretować odrębnie, niekoniecznie opierając się na prawie popytu, tudzież innych makroekonomicznych zależnościach. Innymi słowy, dostępność niekoniecznie idzie tutaj w parze z powszechnością, dlatego też chętnie sprowadzamy wydawnictwa na specjalne zamówienia klientów. Zrealizowaliśmy ich dotąd ponad 180.

 


Rzekomo, jeśli nie narzekamy na brak ciężkiej, a zarazem twórczej i kreatywnej pracy, czas płynie szybko i niepostrzeżenie. Nam 5 lat minęło jak jeden dzień. Nasze „dziecko” rodziło się w bólach, pokonując nie lada przeszkody, kapitałowe, prawne i logistyczne. Po drodze, niejednokrotnie byliśmy zmuszeni rezygnować z wielu pomysłów i założeń, redukować do minimum promocję czy odkładać w czasie lub zmieniać plany rozwojowe. Nie mniej jednak, cały czas jesteśmy i trwamy jak telewizja z Torunia, dostarczając Wam dobrą muzykę, film, literaturę i rozrywkę. Piątka!